Já mám, kdo má? Zlomky
Trenujete cteni a zapis zlomku.
Poznavate jejich ruznou grafickou podobu.
Porovnavate jejich hodnotu.
Kategorie: | Matematika, geometrie |
---|---|
EAN: | 8594206910260 |
Komu je hra určena?
Hru využijí děti ve 3. a 4. ročníku.
Produkt obsahuje:
- 2×23 hracích karet
- přehled
- pravidla + nápady k dalšímu využití
Karty jsou rozděleny na dvě hry po 23 kartách. Jedna hra obsahuje obrázky s grafickým vyjádřením zlomku v kruhu. Druhá hra vyjadřuje hodnotu zlomku na ose.
Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu.
Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších sourozenců.
Co se děti naučí:
- cist zlomky
- zapsat zlomky
- porovnat hodnoty zlomků
Uvnitř máte přehledný manuál s nápady na co nejpestřejší využití hry. Stejně tak přehled zlomků.
Karty jsou akorát velké, aby se dětem pohodlně držely a aby se z nich dalo i dobře číst. Kódované řazení jednotlivých karet poskytuje možnost vlastní kontroly.
Základní pravidla:
Vsechny karty rozdejte mezi deti. Ty si je rozlozi pohodlne pred sebe. Nevadi, kdyz je hraci navzajem vidi. Na kazde karte ma hrac graficky znazorneny zlomek (Ja mam) a ve spodni casti je pak zapsan cislici zlomek odlisny (Kdo ma?).
Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „První karta“. Použije tuto větu a pak se zeptá: „Kdo má 2/3?“ jak je uvedeno ve spodní části karty. Na dotaz reaguje hráč, který má v horní části grafické znázornění zlomku 2/3, a položí otázku ze spodní části karty (v tomto případě: „Kdo má ovci 4/7?“).
Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu.
Aktivity pro jednoho hráče:
- ze vsech karet vytvori retez (pouzije graficky znazorneny zlomek x ciselne zapsany zlomek)
- nekolik vylosovanych karet prilozi na ciselnou osu
- nekolik vylosovanych karet seradi od nejmensi hodnoty po nejvetsi
- z jedne karty ciselne zapise obrazek z horni casti a graficky znazorni zlomek z dolni casti karty do ruznych geometrickych tvaru (kruh, ctverec, trojuhelnik, obdelnik) a porovna tyto zlomky mezi sebou
- z jedne karty opise oba zlomky a vytvori z nich 2 priklady, ktere vypocita – soucet a rozdil
Aktivity pro skupinu:
-
Od nejvetsiho. Vytvorime skupiny po peti a vice hracich. Kazdy ma svou kartu. Hraci se seradi vedle sebe podle veli- kosti zlomku ve spodni casti karty – od nejvetsiho po nejmensi.
-
Vetsi bere. Karty rozdelime na hromadky podle poctu hra- cu. Hraci otoci vrchni karty z hromadky. Kdo ma nejvyssi hodnotu zlomku, bere vsechny vylozene karty a ulozi si je dospod sve hromadky. Vyhrava hrac s nejvyssim poctem karet. Hrajeme se zlomky z dolni casti karty.
-
Cvicime. Kazdy hrac ma svou kartu. Hraci chodi po tride a nahodne vytvareji dvojice. V dane dvojici vzdy porovnaji hodnoty na svych kartach (zlomky z dolni casti karty). Kdo ma vyssi hodnotu, vzpazi, kdo nizsi, udela drep. Pote si karty vymeni a pokracuji v hledani nekoho dalsiho do dvojice.
-
Bingo. Na stul rozlozime 15 karet obrazkem nahoru. Kazdy dostane prazdnou kartu pro hru bingo (3×3), do ktere si opise 9 ruznych zlomku (obrazek z horni casty zapise zlomkem) dle vlastniho vyberu z karet rozlozenych na stole. Hrajeme se zlomky z horni casti karet. Karty se otoci obrazky dolu a prijde na radu losovani. Ucitel obrazky nepojmenovava, ale ukazuje. Deti skrtaji postupne prislusne zlomky na svych kartach. Vitezi ten, kdo ma prvni vyplneny sloupec, radu nebo uhlopricku.
-
Pohyblive rady. Dve rady hracu stoji proti sobe. Kazdy ma svou kartu, jejiz zlomek zna (zlomek v dolni casti karty). Hraci proti sobe si navzajem ukazi sve karty a porovnaji velikost se svym zlomkem. Kdo ma vyssi hodnotu zlomku, vyskoci, kdo ma nizsi hodnotu, provede drep. Pote se rady o jedno misto posunou a prebyvajici hrac prejde na zacatek rady.
-
Slovni ulohy. Deti rozdelime do skupin. Kazda skupina dostane kartu a vymysli slovni ulohu, jejimz vysledkem bude hodnota zlomku z karty. Skupiny si navzajem slovni ulohy prectou a vyresi.
-
Placacka. Deti se rozdeli na dve skupiny. Ucitel rozlozi karty se zlomky na desku stolu a pozve k nemu vzdy dva protihrace, kteri obdrzi placacku na mouchy. Hrajeme se zlomkem z horni casti karty. Ucitel vy- slovi hodnotu zlomku a ten, kdo prvni placne shod- nou kartu, dostava pro svou skupinu bod. Hraci se po kazdem kole vymeni.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.