Neohodnoceno
Moyo Montessori Geometrická tělesa s podstavci a krabicí
Text bude brzy doplněn.
Kategorie: | Montessori pomůcky Smyslová výchova |
---|---|
Hmotnost: | 2 kg |
Šířka: | 40 |
Výška: | 18.5 |
Hloubka: | 12 |
Geometrická tělesa s podstavci a krabicí je smyslová Montessori pomůcka sloužící k rozvoji stereognostického smyslu. Pomůcka dopomáhá k vnímání a rozlišování tří rozměrů těles, rozdílům mezi jednotlivými tělesy a k přiřazování geometrických ploch ke geometrickým tělesům.
Dřevěná krabička obsahuje následujících 10 modrých geometrických těles: krychle, válec, koule, trojboký hranol, čtyřboký hranol, trojboký jehlan, čtyřboký jehlan, kužel, elipsoid, ovoid.
Součástí sady je sada podstavců pro kulatá tělesa - koule, ovoid a elipsoid a základny s geometrickými obrazci nakreslenými tenkou modrou čarou: čtverec, obdélník, rovnostranný trojúhelník, rovnoramenný trojúhelník, kruh, elipsa, ovál.
Kontrola chyby: Vizuální a stereognostický smysl
Přímý cíl: Zdokonalení stereognostického smyslu
Nepřímý cíl: Příprava na geometrii
Doporučený věk: od 3,5 let
Poznámka: Tato Montessori pomůcka nám umožňuje rozvíjet slovní zásobu o názvy jednotlivých těles. Pro osvojení názvů používáme třístupňovou lekci.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Postup:
Pozveme dítě k práci „Chtěl/a bys ukázat, jak se pracuje s geometrickými tělesy?“
Ukážeme dítěti místo uložení pomůcky a způsob přenášení (podnos / košík držíme oběma rukama).
Nejprve z košíku, který je přikrytý šátkem, vyndáme na koberec jedno geometrické těleso (kouli, krychli…).
Začneme těleso se zaujetím zkoumat, prohmatáváme ho, převalujeme ho v rukou. Nic jiného neděláme, ani nepojmenováváme!
Nabídneme těleso dítěti a necháme ho také zkoumat – procítit tvar tělesa.
Začínáme maximálně s třemi tělesy a vybereme, co nejvíce odlišné. (např. koule, krychle, kužel)
V další fázi manipulujeme s tělesy a snažíme se pomocí koulení, válení a překlápění znázornit rozdíly mezi nimi. Říkáme: „Toto se koulí.“ (koule, ovoid, elipsoid) „Toto se sune nebo překlápí.“ (krychle, čtyřboký hranol, trojboký hranol ) „Toto se koulí a sune.“(kužel, válec).
Vše necháme dítě vyzkoušet.
Následně vyzveme dítě: „Zkusíš najít taková tělesa, která se koulí a zároveň sunou?“ apod.
Můžeme tělesa podle jejich vlastností rozdělit do skupin – množin.
Vyzveme dítě, aby tělesa se stejnou podstavou stavělo na sebe. Ukážeme pohled shora. Necháme dítě experimentovat.
Poté pomůcku uklidíme, nebo můžeme dle zájmu dítěte pokračovat s dalšími cvičeními.
Další aktivity:
Vybereme tělesa tvarově podobná - náročnější na odlišování.
Práce s podstavami – dítě zjišťuje, které těleso patří k jedné nebo více podstavám, jaká tělesa mají podstavu shodnou atd.
Hledáme v místnosti věci v nichž je obsažené nějaké těleso: váza = válec, skříň = hranol.
Když víme, že dítě tělesa zná, dokáže je pojmenovat: V košíku máme např. 5 těles přikrytých šátkem. Vyzveme dítě: „Najdeš kužel, aniž by ses díval/a?“ A dítě z pod šátku vytáhne kužel. Pokud se splete, jen zavrtíme hlavou a dítě se opraví.
Pro další inspiraci k práci s geometrickými tělesy se můžete inspirovat na našem webu (text je v českém jazyce), nebo s geometrickými tělesy pracujte podle tohoto návodu (v anglickém jazyce).
Videoprezentace práce s geometrickými tělesy v angličtině:
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Přidat komentář